Informacja Administratora

Na podstawie art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych), Dz. U. UE. L. 2016.119.1 z dnia 4 maja 2016r., dalej RODO informuję:
1. dane Administratora i Inspektora Ochrony Danych znajdują się w linku „Ochrona danych osobowych”,
2. Pana/Pani dane osobowe w postaci adresu IP, są przetwarzane w celu udostępniania strony internetowej oraz wypełnienia obowiązków prawnych spoczywających na administratorze(art.6 ust.1 lit.c RODO),
3. jeżeli korzysta Pan/Pani z odnośnika na stronie będącego adresem e-mail placówki to zgadza się Pan/Pani na przetwarzanie danych w celu udzielenia odpowiedzi,
4. dane osobowe mogą być przekazywane organom państwowym, organom ochrony prawnej (Policja, Prokuratura, Sąd) lub organom samorządu terytorialnego w związku z prowadzonym postępowaniem,
5. Pana/Pani dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego ani do organizacji międzynarodowej,
6. Pana/Pani dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie przez okres i w zakresie niezbędnym do realizacji celu przetwarzania,
7. przysługuje Panu/Pani prawo dostępu do treści swoich danych osobowych oraz ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania lub prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania,
8. ma Pan/Pani prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych,
9. podanie przez Pana/Panią danych osobowych jest fakultatywne (dobrowolne) w celu udostępnienia strony internetowej,
10. Pana/Pani dane osobowe nie będą podlegały zautomatyzowanym procesom podejmowania decyzji przez Administratora, w tym profilowaniu.
zamknij

Trójka debatuje czy lepiej wydawać czy oszczędzać pieniądze???

Dnia 15 lutego 2024 r., w Szkole Podstawowej nr 3 w Opocznie została przeprowadzona debata, będąca jednym z nieodłącznych elementów konkursu Złote Szkoły NBP, w którym to placówka, z sukcesami, bierze już udział po raz trzeci. Prężnie działająca Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej koordynowana przez Panie Agnieszkę Mazur i Katarzynę Gadek podejmuje wiele zróżnicowanych działań mających na celu edukację i zwiększanie świadomości w zakresie ekonomii, zarządzania finansami oraz przedsiębiorczości.
Tematem przewodnim tegorocznej edycji jest „Polski złoty w obiegu od 100 lat – NBP i jego funkcja emisyjna”, dlatego uczniowie, zanim przystąpili do dyskusji, postanowili dokładnie zgłębić wiedzę związaną z polską walutą. Z pomocą przyszedł im ekspert z oddziału Narodowego Banku Polskiego w Łodzi, Pan Sławomira Kabza, który wygłosił prelekcję na temat banknotów i monet obiegowych, kolekcjonerskich i okolicznościowych. Zgromadzeni dowiedzieli się także, jakie zabezpieczenia chronią nasze pieniądze przed fałszerstwem i w jaki sposób samodzielnie sprawdzić autentyczność banknotów oraz co zrobić, gdy nasz banknot ulegnie uszkodzeniu.
Bogatsi o solidną dawkę wiedzy finansowej zgromadzeni przystąpili do dyskusji na temat tego czy lepiej korzystać z życia i wydawać pieniądze czy może jednak warto zaciskać pasa i je oszczędzać. Debata zgromadziła liczne grono uczestników, reprezentujących różne punkty widzenia na temat zarządzania finansami osobistymi. Dyskusję rozpoczęto od przedstawienia głównych argumentów po stronie wydawania pieniędzy. Zwolennicy tej tezy argumentowali, że życie jest krótkie i warto cieszyć się nim, wydając pieniądze na przyjemności i doznania, które przynoszą satysfakcję i radość. Podkreślali również rolę konsumpcji w pobudzaniu gospodarki i tworzeniu miejsc pracy. Przywoływali przykłady osób, które zbyt ostrożnie gromadziły oszczędności, ale nie miały okazji cieszyć się nimi, a potem żałowały utraconych możliwości.
Z kolei przeciwnicy wydawania pieniędzy koncentrowali się na znaczeniu oszczędzania i planowania finansowego. Argumentowali, że gromadzenie oszczędności zapewnia bezpieczeństwo finansowe w razie nagłych wydatków lub utraty źródła dochodu. Podkreślali również korzyści długoterminowe płynące z inwestowania oszczędności, takie jak zabezpieczenie na emeryturę czy realizacja długoterminowych celów życiowych, jak np. zakup domu czy podróże.
Debata wywołała wiele emocji i zaangażowania ze strony uczestników, którzy dzielili się własnymi doświadczeniami oraz przykładami z życia codziennego. Po kilku rundach dyskusji, podsumowano główne argumenty obu stron.
Podczas końcowej części debaty przeprowadzono głosowanie, aby określić, która ze stron zdobyła większe poparcie publiczności. W podjęciu ostatecznej decyzji pomogły wypowiedzi nauczycieli i pracowników szkoły nagrane przez ekspertów szkolnych wiadomości Golden News. Pomimo intensywnej debaty, ostatecznie większość uczestników opowiedziała się za umiarkowanym podejściem, uznając, że zarówno wydawanie pieniędzy, jak i oszczędzanie mają swoje miejsce w zdrowym zarządzaniu finansami osobistymi. Ważne jest znalezienie równowagi pomiędzy cieszeniem się życiem, a planowaniem przyszłości.
Dyskusja zakończyła się w atmosferze wzajemnego szacunku i zrozumienia dla różnych perspektyw na temat zarządzania finansami osobistymi. Uczestnicy wyszli z debaty z większą świadomością na temat znaczenia odpowiedzialnego podejścia do zarządzania swoimi środkami finansowymi.
#ZloteSzkolyNBP
#SPnr3Opoczno